Main Menu

Home News Sebastiao Salgado's lichtpunten in de duisternis
Sebastiao Salgado's lichtpunten in de duisternis PDF Print E-mail
Tuesday, 11 August 2015 19:25

2015, aug 11 - In een tentoonstelling met zo'n hoge gemiddelde kwaliteit aan werk van één kunstenaar of fotograaf als bij 'Genesis' van Salgado in C|O Berlin kan het gebeuren dat je volledig verzadigd naar buiten komt, waarbij de beelden nog heel lang op je in werken.

Dat had ik na 1,5 uur geconcentreerd kijken dus ook verwacht maar toch was afgelopen week mijn hoofd weer snel 'leeg' - en echt niet alleen door de uitstekende taart van het café in de nieuwe locatie, Amerika Haus. Nee, ergens rond deze imposante collectie landschappen, portretten en dierenfoto's zoemde bij mij steeds weer de boodschap zoals ik die meekreeg uit de recente film over deze held van de documentaire fotografie. De onderliggende kritische visie daarin op onze maatschappij, die je behalve met schoonheid telkens weer met de zelfkant confronteert, was tijdens de rondgang nooit uit mijn gedachten. Maar nog sterker weerspiegelde deze serie voor mij de vastberadenheid om te willen, nee, moeten veranderen.

Meestal lees ik tentoonstellingsteksten niet vooraf, om onbevooroordeeld de geëxposeerde werken te kunnen ondergaan. Ditmaal stonden fragmenten uit de documentaire *1) van Salgado junior en Wim Wenders over Salgado nog te vers op het netvlies. Diepe indruk maakte deze film op mij bij het statement dat hij zijn veelbekroonde loopbaan als fotojournalist opgaf, toen onderwerpen als honger en genocide in o.a. Ruanda en Congo hem zelf dreigden te slopen.

Hoe mooi ook de switch naar een indrukwekkend project waarin hij samen met zijn vrouw de oude, verwaarloosde landerijen van zijn vader weer tot een evenwichtig groengebied weet te converteren - zijn vernieuwde focus op onderwerpen waarin de moderne mens in zijn foto's ontbreekt had op mij persoonlijk oneindig veel meer impact. Natuurlijk, de parallel met het weer vruchtbaar maken van een uitgemergeld landschap is zichtbaar, maar sterker werkte het bij mij dat hij het als fotograaf lijkt te hebben opgegeven om ons kijkers via beelden van ellende en onrecht tot de realiteit te roepen.

In plaats daarvan heeft hij in acht jaar tijd een enorm nieuw portfolio geschapen - met sublieme, onopgesmukte zwartwit beelden van ijsbergen tot en met woestijnduinen, en boomvolkeren tot siberische nomaden. De overeenkomst met oude series als 'Workers' of 'Migrations' schuilt hoogstens in zijn onmiskenbare oog voor de fijnste details en compositie, maar de grauwe dramatiek van gouddelvers, vluchtelingen heeft - voor altijd? - plaats gemaakt voor tijdloze beelden met vele lichtpunten.

En in tegenstelling tot bij de vol 'in de spots' geplaatste oermensen uit *2) Jimmy Nelson's 'Before they pass away' maakten Salgado's portretten van volkeren mij minder negatief over de toekomst, maar lijkt er hoop te gloren. En dat maakte de taart nog eens extra lekker!

De tentoonstelling 'Sebastiao Salgado - Genesis' is nog te zien tot 16 augustus in C|O Berlin

In C|O wordt Genesis ook in boekvorm aangeboden, waaronder gesigneerde exemplaren. Het boek kent overigens meer varianten, waarbij een Sumo editie in twee delen -  € 3.000,-

*1) Trailer "Salt of the Earth" van Wim Wenders & Julian Ribeiro Salgado

*2) DigEzine item in 2014 over Jimmy Nelson's 'Before they pass away'

© photo digEzine with thanks to C|O Berlin

 

Last Updated ( Wednesday, 12 August 2015 13:19 )
 
More Info