Main Menu

Home
Salgado en creatief met 't fotoarchief fantastische eyecatchers voor het Nederlands Fotomuseum PDF  | Print |  E-mail

2017, juli 24 - Behalve het regenachtig weer waren er afgelopen weekend betere redenen voor een bezoek aan het Nederlands Fotomuseum: Natuurlijk de sublieme fotografie van Sebastiao Salgado, maar daarnaast ook onze nieuwsgierigheid naar Etnomanie, de 'ingreep' van Rotterdamse Ellie Uyttenbroek samen met Mary Pelders Vos in de grote zaal van het museum.

ETNOMANIE - Al aangenaam geprikkeld door de vele gigantische billboards die het Rotterdamse centrum sinds enige tijd verrijken, bekeken we allereerst de imposante presentatie van Etnomanie. De welhaast plafondhoge prints van min of meer 'Family of Man' afbeeldingen vormen de selectie die gastcurator Uyttenbroek maakte uit het voormalig fotoarchief van het Museum voor Land en Volkenkunde - sinds 2012 de 'World Collection' en onder beheer van het fotomuseum. Dit prachtige beeldarchief dat al 130 jaar geleden werd opgestart, was in de ogen van de geroutineerde styleprofiler - o.a. bekend van 'Exactitudes' - uitstekend te schakelen met de volgens haar 'Ethnomaniac City' waarin Rotterdam is getransformeerd.

Haar beroemde stijlselecties van personen die ze in verschillende wereldsteden samen met fotograaf Ari Versluis in talloze reeksen portretten stelselmatig vastlegde, krijgen een parallel via de bewerkingen van de veelal frontaal geportretteerde personen in de 100 geselecteerde foto's. Door middel van inkleuring maar ook door humoristische voetnoten (letterlijk, want op de vloer onder de op textiel geprinte blow ups) worden verbanden gelegd met ontwikkelingen in het straatmodebeeld. Een compacte presentatie van originele zwartwitfoto's van de selectie bevindt zich in intrigerend contrast temidden van de reusachtige prints van de door Uyttenbroek en Pelders Vos bewerkte beelden, nog eens verduidelijkend hoe ongelofelijk sterk we dagelijks beInvloed worden door de vorm van presentatie. A must see met ook nog eens een gratis catalogus!!!!

Springvloed - van Zoetendaal & de Collectie - Een van de bekendste Nederlandse galeriehouders in de fotografie - Willem van Zoetendaal - maakte voor een andere expositie op zijn beurt een selectie uit het gigantische fotoarchief dat het Nederlandse Fotomuseum rijk is, waarmee ook de benedenruimte een afspiegeling geeft van de belangrijke functie die musea nu eenmaal hebben, het onder de belangstelling brengen van gearchiveerde materialen, naast het zorgvuldig beheer. Hier is het thema 'Springvloed' en worden beelden getoond van o.a. Ed van der Elsken, Paul Citroen, Bernard F. Eillers, Frits Rotgans maar ook een selectie hedendaagse fotografen: Céline van Balen, Ruth van Beek, Holger Niehaus, Arjan de Nooy, Diana Scherer, Otto Snoek en Harold Strak. Voor lefhebbers interessant is met name dat de getoonde prints de volledige opname weergeven - in tegenstelling tot de soms bekende beelden zoals ze eerder toegepast werden. Wat wij in de presentatie van de 200 afbeeldingen persoonlijk vervelend ervoeren was het wat-is-wiens zoeken dat veroorzaakt wordt door de niet altijd consistent geplaatste refererende tekstjes. Jammer van een verder overigens zeer boeiende doorsnede van Nederlandse fotografie, die trouwens ook verkrijgbaar is in boekvorm: Springvloed - van Zoetendaal & de Collectie

Sebastiao Salgado - direct naast het Nederlands Fotomuseum lijkt LPL steeds vaker een fantastische ruimte voor grotere fotografische events te zijn - en 'event' - ach daar mogen we bij de Genesis tentoonstelling eigenlijk niet eens van spreken want deze fantastische expo is bijna van een geheel eigen categorie en kwaliteit. Eerlijk gezegd had de redactie van digEzine dit werk al eerder gezien in C/O Berlin, maar daar dat al weer twee jaar geleden was, en soms echt wachten om te kunnen kijken, kwam het ruimtelijke effect van de Rotterdamse opzet nog eens extra goed van pas. Want ook hier was het aardig druk bij sommige foto's.

Wie overigens de documentaire nog niet gezien heeft, moet dat absoluut snel doen, want die geven een perfect inzicht van de soms zondermeer positieve uitstraling van de beelden uit Genesis, terwijl Salgado net als andere fotografen (o.a. Jimmy Nelson) toch eigenlijk de bezoekers wil meegeven dat grote delen van de wereld en de natuur in gevaar zijn om onomkeerbaar verloren te raken. Dat dat niet nodig is wordt in de documentaire film wellicht wat duidelijker, vooral als het over het terugwinnen van de natuur op een stuk familiegrond gaat: een project dat hij samen met zijn vrouw na een stop in de fotojounalistiek ondernam. Uiterst boeiende fotograaf, boeiende persoonlijkheid en boeiende foto's die soms aan het ongelofelijke grenzen!

ETNOMANIE - tot 27 augustus 2017

 

Springvloed - tot 3 september 2017

 

GENESIS / Sebastiado Salgado - t/m 22 oktober 2017

 

Beeldimpressie van de exposities op onze digezine Facebook pagina

 

 
More Info