Breda Photo: feest voor het oog | Print |

2008, okt 4 - Na de veelbelovende openingsparty moest natuurlijk nog wel een bezoek volgen om te zien wat het BredaPhoto team aan inhoud had gerealiseerd. Na een veel te korte halve zaterdag kunnen we getuigen van een meer dan geslaagd festival met grote kwaliteit in beeld en presentatie. De professionaliteit die van de uiteenlopende presentaties uitging was ronduit verademend: uitmuntende routing en info-teksten over de fotografie, vele imposante locaties:

 

 

Vooral het werk van Henk Wildschut heeft voor de gigantische prints uit zijn serie “shelters” centraal aan het Chassépark een onvoorstelbaar mooi gecaste plek. Omringende series van o.a. Marieken Verheyen (uit het gelijk met BredaPhoto uitgegeven boek “Elsewhere”), Pieter Hugo, Chris Keulen (uit zijn boek Hete glasspinters) en Peter Verbeek met beelden van de altijd inspirerende Roma’s; het zijn allemaal schitterend in het thema klikkende exposities die je absoluut gezien moet hebben.

 

 

 

 

Ook aan het Chassépark troffen we bij Breda’s Museum subliem op het binnenplein gepresenteerd het werk van de Afrikaanse fotograaf Hentie van der Merwe aan. Zijn vervreemdend geregistreerde uniformen verbeelden op dit voormalig kazerneterrein op heel eigen wijze militarisme en mannelijkheid binnen de Afrikaanse samenleving.

 

Dezelfde ‘Afrikaanse’ mannelijkheid domineerde ook bij “Peripheriqueal” van Mohamed Bourouisa, zeker in de reportage van Chris Keulen, en soms in de kleurrijke modeshots van Lolo Veleko. Binnen het museum een ruime selectie van het werk van Claudine Doury die terecht de cover voor het festival leverde. Haar indringende meisjesportret komt uit een meerjarige reportage onder de naam “Loulan Beauty”, een imposante schildering van de leefomstandigheden in Kazachstan, Kirgizië, Oezbekistan en Xinjiang – de vroegere zijderoute.

 

Jong talent kreeg binnen ook zijn verdiende plek met werk over Rotterdams Katendrecht van studenten van het Bredase St. Joost. Naast Doury was er nog confronterend werk van Parr, publiekstrekker voor het festival, met zijn portretten geschoten tijdens miljonairsfeestjes die tegenover de series van Doury en o.a. Jeroen Scheelings nog eens schrijnend het verschil van leefwereld illustreren. De reportage over Amsterdamse stadsnomaden van Scheelings, met prachtige portretten, vonden we overigens in de jonge galerie Ecker. Op korte afstand van deze geëngageerde galerie troffen we in NBKS een breed vertoon van kunnen van Ahmet Polat, dertig jaar jong maar al een ‘klassieke’ meester van schaduwen en hoge lichten.

Inmiddels was duidelijk dat een middagbezoek aan deze vernieuwde BredaPhoto absoluut tekort doet aan de inhoud maar: al zouden we een tweede noodzakelijk bezoek aan Breda niet kunnen agenderen, dan hebben we gelukkig de prachtig sober vormgegeven catalogus nog – een absolute aanrader!!!

foto's van de expositie / © digEzine