Art Rotterdam 2017 is goed bezig | Print |

2017, februari 9 - Gisteren namen we het van Nelle complex en de Art Rotterdam beurs als startpunt voor een drukke week verkennen van highlights en nieuwe initiatieven rond dit inmiddels behoorlijk internationale art event.

Zonder echt een absolute eyecatcher te bieden waar iedereen het dan nog jaren over heeft, blijkt Art Rotterdam als één van de twee concurrerende beurzen tijdens Art Week Rotterdam inmiddels zeer stevig in de schoenen te staan. Door de prachtige van Nelle gebouwencomplexen en nu ook de buitenruimte weer wat flexibeler in te vullen met een uitgebalanceerd programma, kan - de liefhebber van klassieke kunst uitgezonderd - zo langzamerhand iedereen hier terecht voor een actueel beeld van de internationale status quo in Contemporary Art. We kregen in ieder geval het gevoel dat er meer aandacht is besteed aan internationale participatie van gallery's waarbij we vooral veel Brits aanbod spotten.

Rotterdam in beeld. In onze facebook foto van een fragment van een installatie van Erik Sep wordt mijns inziens uitstekend het klassiek-Rotterdamse 'Er mot gewerrekt worden' imago weergegeven, lekker rauw en met de chaos die een zich steeds vernieuwende stad kenmerkt (Galerie Frank Taal). Ook op andere plekken bleef Rotterdam als de om aandacht roepende stad die zij al enkele jaren is, opvallend vertegenwoordigd. Zo spotten we een groep gebreide hoeden die allen in de vorm van markante architectonische hoogstandjes (WTC, Markthal etc, de SS Rotterdam) door Meschab Gaba (Galerie Lumen Travo) waren vormgegeven. Op korte afstand daarvan krijgt IFFR, een ander Rotterdams icoon, letterlijk een gezicht door een selectie portretten van acteurs/regisseur die fotograaf Pieter Vandermeer (Galerie Vivid) tijdens 25 jaar Film Festival schoot. Zie foto's digezine op Facebook

Wat verder in het grote aanbod opviel is niet kort samen te vatten, persoonlijk was ik in ieder geval onder de indruk van de nieuwe, kleinere motorische installaties van Zoro Feigl, de met eigen software vervaardigde eigenzinnige beelden van Harm van den Dorpel (Neumeister Bar-Am galerie), de zeer uitgebreide installatie van Satellietgroep i.s.m. de Onkruidenier (Intersections), het kersverse boek en getoond werk van Desirée Dolron bij Grimm Galerie, en de birdsview fotografie in een ambachtelijk glasatelier van Katrin Korfmann (Francis Boeske Projects). Overigens biedt deze beurs behalve het te verwachten top niveau aan collectible art ook uitstekende opportunities en impulsen - mede dankzij activiteiten van We Like Art, maar ook van veel standhouders zelf - die beginnende verzamelaars en geïnteresseerden met kleinere budgets tot (een eerste) aankoop kunnen verleiden.

Om het commerciële aanbod van standhouders te omlijsten met meer vernieuwende en met name jongere factoren in de hedendaagse kunst bieden de aanpalende evenementen in de naastgelegen een ruime gelegenheid aan kunstenaars en kunstprojectruimten om hun projecten onder de aandacht te brengen. Minder luxe, meer raw en vooral meer dynamiek, t/m een stevige gabber party tussen de verschillende die we op de opening night bezochten. In deze tot 'Intersections' omgedoopte voormalige garages bij het van Nelle complex werd veel ruimte gegeven aan een brede mix van indrukwekkende installaties, maatschappijkritische projecten en performances. Niet overslaan is ons advies.

De buiten gesitueerde installaties van de nieuwe Open Art Section schoten er gisteren door natte sneeuw en tijdsdruk nog bij in maar zullen we zeker nog een keer bekijken, net als een wat langere blik die we ons hebben voorgenomen m.b.t. de video space (Projections) waar nu dertien largescreen presentaties te zien zijn. Wordt vervolgd dus...

Voor beeldimpressies klik je HIER door naar de Facebook page van digEzine (liken wordt natuurlijk bijzonder gewaardeerd). Nog meer HIER

Foto: © digEzine